(Siden oppdateres fortløpende. Siste oppdatering er gjort 3. april kl. 15:00)

Vi har for tiden stor pågang på telefon. Før du kontakter oss, ber vi deg lese nøye gjennom informasjonen nedenfor – også spørsmål og svar nederst på siden. Dette hjelper oss prioritere kunder som trenger øyeblikkelig hjelp. Vi setter pris på om du ringer oss kun dersom det gjelder akutt medisinsk assistanse.

Skal du melde en sak til oss, kan det gjøres enkelt via Min side. For at vi skal behandle saken din, er det viktig at du laster opp dokumentasjon som viser ditt krav. Uten denne dokumentasjonen får vi ikke behandlet saken din. Her finner du informasjon om hvilken dokumentasjon du må legge ved.

Behandlingstiden for reiseforsikringsaker er opptil 5 uker. Vi ber om forståelse for unormal lang saksbehandlingstid i denne spesielle situasjonen.

 

Før reise – avbestillingsforsikring

Hva må du gjøre dersom flyet eller reisen din blir kansellert på grunn av myndighetenes reiseråd?

 

  • Dersom du har bestilt en pakkereise, så vil du ha krav på å få pengene tilbake av turoperatør. Du må ta kontakt med dem direkte.
  • Det kan være lurt å vente med å avbestille flyreisen, og se om avgangen din blir kansellert. Da kan du kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet.
  • Får du cash points, gavekort eller liknende, kan du bruke disse på en ny reise senere.
  • Du tar selv kontakt med flyselskap, hotell og andre arrangører for å ordne tilbakebetaling.
  • Hvis du selv avbestiller reisen og takker nei til tilbudet fra flyselskapet om cash points eller gavekort, vil ikke reiseforsikringen erstatte dette.
  • Forsikringen dekker kun merutgifter – det vil si utgifter som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangør, hoteller og lignende. Du vil motta dokumentasjon på merutgiftene fra flyselskap, reisearrangør, hoteller og lignende. Når du vet hva du sitter igjen med av merutgifter melder du saken inn via Min side. Dokumentasjon på merutgiftene må legges ved. Det haster ikke med å melde inn saken - det holder at saken meldes til oss senest innen et år.
     

Hva dekker forsikringen?

Reiser i Norge

Kontakt flyselskap, reisearrangør, hoteller eller lignende for å få refundert dine kostnader til avbestilling. Vi dekker ikke avbestilling av reiser i Norge.

 

Reiser til utlandet med utreise fra 12. mars til 30. april 2020

Dersom du har avbestilling hos oss, dekker vi følgende:

 

  • Avbestilling av reiser til utlandet fra 12. mars til 30 april.
  • Du må avbestille reisen innen 30. april.
  • Du må dokumentere når reisen ble avbestilt.
  • Har du avbestilt en reise før 12. mars, dekker vi kun reiser til steder som stod på oversikten til Utenriksdepartementet (UD) og Folkehelseinstituttet (FHI) på avbestillingstidspunktet.

 

Reiser til utlandet med utreise etter 30. april 2020

 

  • Vi følger reiserådene til Utenriksdepartementet (UD) og Folkehelseinstituttet (FHI).
  • Situasjonen er under stadig endring, og på det nåværende tidspunkt er det ikke avklart om vi vil dekke reiser med utreise etter 30. april.
  • Vi vil komme tilbake med oppdatert informasjon etter påske.

 

Fremskyndet hjemreise fra utlandet

 

  • Norske myndigheter anbefaler alle nordmenn i utlandet til å reise hjem til Norge.
  • Vi dekker nødvendige merutgifter til fremskyndet hjemreise dersom du allerede har en returbillett til Norge, uavhengig av hjemreisedato.
  • Kontakt først reise- eller flyselskap for refusjon av opprinnelige reise. Det som ikke refunderes, kan du melde til oss.
  • Du må ha kjøpt returbillett før 13. mars.
  • Du må ha ombooket billetten mellom 14. og 29. mars.
  • Vi kan dessverre ikke hjelpe med å ombooke reisebilletter. Kontakt din turoperatør/flyselskap for bistand.

 

Vi dekker ikke hjemreise dersom du:

 

  • Ikke allerede har kjøpt og betalt hjemreisebillett.
  • Har en hjemreisebillett med åpen retur.
  • Oppholder deg midlertidig i utlandet og ikke har kjøpt reisebillett.
  • Ikke er medlem i norsk folketrygd og ikke har en fast bostedsadresse i Norge.

Tapt arbeidsinntekt

Tapt arbeidsinntekt dekkes ikke av reiseforsikringen, men du kan ha rett på sykemelding og sykelønn om du blir satt i karantene av offentlige myndigheter. Les mer på nav.no

 

Avlyste arrangementer

Du må kontakte arrangør dersom et arrangement, skoletur eller lignende blir avlyst som følge av koronautbruddet da dette ikke er dekket av reiseforsikringen.

 

Nyttige lenker