Coronavirus varseltrekant. foto

Koronapandemien og reiseforsikring

Her finner du informasjon om reise og forsikring i forbindelse med koronapandemien (covid-19).

(Sist oppdatert 04. oktober 2021 kl. 14:30)

Vi anbefaler våre kunder å last ned den nye appen «Reiseklar» fra UD som til enhver tid gir deg oppdaterte reiseråd, reiseinformasjon og reiseregistrering i det land/området du vurderer å reise til. Du finner også oversikten på UD sine hjemmesider her.

Innenlandsreiser

Reiseforsikringen gjelder som normalt på innenlandsreiser og forsikringen dekker avbestillinger ved akutt oppstått sykdom som er attestert av lege.

I forbindelse med de strenge karantenebestemmelsene i innlandet, har vi midlertidig utvidet forsikringen til å dekke avbestilling hvis du blir satt i karantene som følge av smittesporing og pålegg fra offentlige myndigheter eller testregime for barn og unge. Utvidelsen vil gjelde frem til 31. desember 2021.

Utenlandsreiser

  • Reiser til land som ikke har reiseråd
    Fra og med fredag 1. oktober opphevet UD det generelle globale reiserådet. Det vil si at reiseforsikringen gjelder som normalt til land/områder som ikke har reiseråd. Forsikringen er gyldig for både vaksinerte og ikke-vaksinerte, også om du skulle bli smittet av korona på reisen. Dersom du oppholder deg i et land som får reiseråd mens du er der, har du fremdeles gyldig reiseforsikring under reisen. Dersom reisen ble bestilt tidligst 9. juni 2021, og det igjen blir innført reiseråd på din avreisedato, dekkes avbestilling.

    Vi gjør oppmerksom på at reiseforsikringen ikke dekker avbestillingskostnader dersom du ombestemmer deg eller landet du skal reise til endrer innreisereglene sine etter bestilling. 
    Vi dekker heller ikke merutgifter som følge av at du må i karantene ved hjemkomst til Norge, transportforsinkelser som følge av stengte grenser, eller andre tiltak fra utenlandske myndigheter. Det samme gjelder for innreiserestriksjoner, karanteneplikt og andre retningslinjer satt av myndigheter i det landet du reiser til.

    Hver også oppmerksom på at reiseforsikringen ikke dekker fremskyndet hjemreise dersom du velger å avbryte ferien eller landet/regionen får reiseråd mens du er på reise.

    Det er viktig at du i forkant av reisen setter deg inn i landets situasjon da den kan endre seg raskt. Slik som situasjonen er i dag kan en utenlandstur by på store utfordringer for deg, selv om du er vaksinert. Helsevesenet i det landet du reiser til kan få utfordringer med for eksempel kapasitet, og det kan derfor hende at vi ikke kan hjelpe deg ved behov om helsehjelp dersom du blir syk eller utsatt for en ulykke.

  • Reiser til land som har reiseråd
    Velger du å reise til et land/område som har reiseråd, har du ikke en gyldig reiseforsikring under reisen uansett hva som skjer. Du vil heller ikke ha gyldig reiseforsikring dersom reiserådet bortfaller når du er på reise. UD fraråder fremdeles alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land/områder hvor det er reiseråd. Vi anbefaler våre kunder å følge reiserådene fra UD.

    Her finner du oversikten over land som har reiseråd.

    Vi dekker ikke avbestilling dersom du bestilte en reise mens reisemålet hadde reiseråd, selv om avreise er frem i tid.

  • Ved innreise til Norge
    Fargekodene til FHI viser karantenebestemmelser ved innreise til Norge. Se liste over land, reiseinformasjon og karanteneregler her.

Er du Reiseklar?

 Vi anbefaler våre kunder å laste ned appen «Reiseklar» fra UD, som til enhver tid gir deg oppdaterte reiseråd, reiseinformasjon og reiseregistrering i det land/området du vurderer å reise til.

Hva bør du gjøre?  

  • Avvent og se om reisen kan gå som planlagt. Det kan være at situasjonen endrer seg slik at du kan gjennomføre reisen.  
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og reisen ble kansellert, er reisearrangør/flyselskapet pliktig til å gi deg pengene tilbake. Først når dette er avklart kan du eventuelt melde saken inn til oss.  
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og ikke ble kansellert, må du innhente dokumentasjon på dette fra der du kjøpte reisen fra. Det kan være at du har krav på å få noe refundert fra reisearrangør, flyselskap etc. Når du vet hva du sitter igjen med utgifter kan du melde saken inn til oss.
  • Har du bestilt en overnatting som du ikke får benyttet på grunn av reiseråd, må du først sjekke hva du får refundert fra overnattingsstedet.  
  • Først når du vet hva du sitter igjen med av ekstra utgifter, kan du melde saken til oss på Min Side og legge ved dokumentasjonen din.

Slik melder du skade til oss 

  • Du kan melde saken til oss når avreisetidspunktet er passert. 
  • Du melder saken til oss først når du vet hva du får refundert fra flyselskap, reisearrangører, hotell, bilutleie osv.
  • Skal du melde en sak til oss, kan det gjøres enkelt på Min side. Du trenger ikke å kontakte oss før du melder inn en skade.
  • Her finner du informasjon om hvilken dokumentasjon du må legge ved. Uten denne dokumentasjonen får vi ikke behandlet saken din.

Konkurs

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

Hvis du har betalt reisen med debet- eller kredittkort, kan tap ved konkurs være dekket av banken eller kortselskapet. Vær oppmerksom på at det kan være korte reklamasjonsfrister. Les mer om kortreklamasjon på Forbrukerrådet sine nettsider.  

Ofte stilte spørsmål om reiseforsikring og koronapandemien

Nyttige lenker

Arkivmapper. foto

Husk dokumentasjon!

Vi må ha dokumentasjon for å få behandlet saken din.