(Sist oppdatert 12. juli kl. 13:00)

Innenlandsreiser

Reiseforsikringen gjelder som normalt på innenlandsreiser og forsikringen dekker avbestillinger ved akutt oppstått sykdom som er attestert av lege.

I forbindelse med de strenge reiserådene i innlandet, har vi midlertidig utvidet forsikringen til å dekke avbestilling hvis du blir satt i karantene som følge av smittesporing og pålegg fra offentlige myndigheter. Utvidelsen vil gjelde frem til 31. august 2021.

Utenlandsreiser

Fra og med mandag 5. juli opphever UD reiserådet for land i EØS, Schengen og Storbritannia. Reiserådet oppheves samtidig for enkelte land og områder på EUs såkalte tredjelandsliste. Reiseråd kan bli opphevet og gjeninnført på kort varsel. UD fraråder fremdeles alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle andre land. Vi anbefaler alle våre kunder å følge reiserådene fra UD. 

Se hvilke områder FHI regner som grønne, gule, lilla og røde.

Reiser til EU, Storbritannia, Schengen-landene og EUs tredjelandsliste
For utenlandsreiser påbegynt etter 9. juni 2021 gjelder reiseforsikringen som normalt for disse landene/områdene. Vi vil dekke skader som også har sammenheng med koronasituasjonen, uavhengig om du er vaksinert eller ikke. Dersom du er på reise i et land som går fra grønt/gult/lilla til rødt mens du er der, har du fremdeles gyldig reiseforsikring under reisen, også for hendelser som har sammenheng med koronasituasjonen.

Reglene for avbestilling er som vanlig, det vil si at vi ikke dekker avbestilling av reiser som ble bestilt mens landet var rødt. Hvis reiserådet fra UD endrer seg fra grønt ved bestilling til rødt ved avreise, dekker vi merutgiftene du ikke har krav på å få dekket fra andre aktører.

Vi gjør oppmerksom på at reiseforsikringen ikke dekker avbestillingskostnader dersom du ombestemmer deg eller landet du skal reise til endrer innreisereglene sine etter bestilling. Vi dekker heller ikke merutgifter som følge av at du må i karantene ved hjemkomst til Norge, transportforsinkelser som følge av stengte grenser, eller andre tiltak fra utenlandske myndigheter. Det samme gjelder for innreiserestriksjoner, karanteneplikt og andre retningslinjer satt av myndigheter i det landet du reiser til.

Reiseforsikringen vil heller ikke dekke fremskyndet hjemreise dersom du velger å avbryte ferien eller landet/regionen endres fra grønt/gult til rødt mens du er på reise. 

Reiser til resten av verden
Velger du å reise til et land utenfor EU, Storbritannia og Schengen-landene og som har reiseråd (rødt land), har du ikke en gyldig reiseforsikring under reisen uansett hva som skjer. Du vil heller ikke ha gyldig reiseforsikring dersom reiserådet bortfaller når du er på reise. 

Det er viktig at du i forkant av reisen setter deg inn i landets situasjon da den kan endre seg raskt. Slik som situasjonen er i dag kan en utenlandstur by på store utfordringer for deg, selv om du er vaksinert. Helsevesenet i det landet du reiser til kan få utfordringer med for eksempel kapasitet, og det kan derfor hende at vi ikke kan hjelpe deg ved behov om helsehjelp dersom du blir syk eller utsatt for en ulykke.

Hva bør du gjøre?  

  • Avvent og se om reisen kan gå som planlagt. Det kan være at situasjonen endrer seg slik at du kan gjennomføre reisen.  
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og reisen ble kansellert, er reisearrangør/flyselskapet pliktig til å gi deg pengene tilbake. Først når dette er avklart kan du eventuelt melde saken inn til oss.  
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og ikke ble kansellert, må du innhente dokumentasjon på dette fra der du kjøpte reisen fra. Det kan være at du har krav på å få noe refundert fra reisearrangør, flyselskap etc. Når du vet hva du sitter igjen med utgifter kan du melde saken inn til oss.
  • Har du bestilt en overnatting som du ikke får benyttet på grunn av reiseråd, må du først sjekke hva du får refundert fra overnattingsstedet.  
  • Først når du vet hva du sitter igjen med av ekstra utgifter, kan du melde saken til oss på Min Side og legge ved dokumentasjonen din.

Slik melder du skade til oss 

  • Du kan melde saken til oss når avreisetidspunktet er passert. 
  • Du melder saken til oss først når du vet hva du får refundert fra flyselskap, reisearrangører, hotell, bilutleie osv.
  • Skal du melde en sak til oss, kan det gjøres enkelt på Min side. Du trenger ikke å kontakte oss før du melder inn en skade.
  • Her finner du informasjon om hvilken dokumentasjon du må legge ved. Uten denne dokumentasjonen får vi ikke behandlet saken din.

Konkurs

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

Hvis du har betalt reisen med debet- eller kredittkort, kan tap ved konkurs være dekket av banken eller kortselskapet. Vær oppmerksom på at det kan være korte reklamasjonsfrister. Les mer om kortreklamasjon på Forbrukerrådet sine nettsider.