(Sist oppdatert 07. desember kl. 14:00)

Innenlandsreiser

Selv om Regjeringen har innført nye, strengere koronatiltak nå, dekkes ikke avbestilling av innenlandsreiser. Reiseforsikringen gjelder fremdeles som vanlig på reise i Norge. 
Det er offisielle reiseråd fra Utenriksdepartementet som utløser dekning for avbestilling. Dette vil kun omfatte utenlandsreiser, da UD ikke gir reiseråd for Norge. 
Forsikringen dekker avbestillinger ved akutt oppstått sykdom som er attestert av lege.

Utenlandsreiser

Utenriksdepartementet (UD) fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Vi anbefaler alle våre kunder å følge reiserådene fra UD. Vi vil dekke avbestilling så lenge det foreligger et reiseråd fra Utenriksdepartementet på tidspunktet du skal reise.

Forutsetningene er:

  • Bestillingstidspunktet for reisen: det forelå ikke reiseråd på bestillingstidspunktet
  • Utreisedato: Det foreligger reiseråd til destinasjonen på utreisedato

Se hvilke områder FHI regner som grønne/gule og røde.

Velger du å reise til et land som har reiseråd (rødt land), har du ikke en gyldig reiseforsikring under reisen uansett hva som skjer. 

Reiser du til et land hvor reiserådet er opphevet (grønt/gult land), dekker vi alle skader som vanlig, også de som har sammenheng med koronasituasjonen. Dersom du er på reise i ett land som går fra grønt/gult til rødt mens du er der, har du fremdeles gyldig reiseforsikring, også for covid-19.

Vær oppmerksom på at reiseforsikringen ikke dekker fremskyndet hjemreise dersom du velger å avbryte ferien, om landet/regionen endres fra grønt/gult til rødt mens du er der.

Hva bør du gjøre?  

  • Avvent og se om reisen kan gå som planlagt. Det kan være at situasjonen endrer seg slik at du kan gjennomføre reisen.  
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og reisen ble kansellert, er reisearrangør/flyselskapet pliktig til å gi deg pengene tilbake. Først når dette er avklart kan du eventuelt melde saken inn til oss.  
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og ikke ble kansellert, må du innhente dokumentasjon på dette fra der du kjøpte reisen fra. Det kan være at du har krav på å få noe refundert fra reisearrangør, flyselskap etc. Når du vet hva du sitter igjen med utgifter kan du melde saken inn til oss.
  • Har du bestilt en overnatting som du ikke får benyttet på grunn av reiseråd, må du først sjekke hva du får refundert fra overnattingsstedet.  
  • Først når du vet hva du sitter igjen med av ekstra utgifter, kan du melde saken til oss på Min Side og legge ved dokumentasjonen din.

Slik melder du skade til oss 

  • Du kan melde saken til oss når avreisetidspunktet er passert. 
  • Du melder saken til oss først når du vet hva du får refundert fra flyselskap, reisearrangører, hotell, bilutleie osv.
  • Skal du melde en sak til oss, kan det gjøres enkelt på Min side. Du trenger ikke å kontakte oss før du melder inn en skade.
  • Her finner du informasjon om hvilken dokumentasjon du må legge ved. Uten denne dokumentasjonen får vi ikke behandlet saken din.

Konkurs

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

Hvis du har betalt reisen med debet- eller kredittkort, kan tap ved konkurs være dekket av banken eller kortselskapet. Vær oppmerksom på at det kan være korte reklamasjonsfrister. Les mer om kortreklamasjon på Forbrukerrådet sine nettsider.