(Siden oppdateres fortløpende. Siste oppdatering er gjort 26. mai kl. 10:00)

På grunn av stor pågang på telefon, ber vi om at du leser nøye gjennom informasjonen nedenfor – også spørsmål og svar nederst på siden. Skal du melde en sak til oss, kan det gjøres enkelt via Min side. Her finner du informasjon om hvilken dokumentasjon du må legge ved. Uten denne dokumentasjonen får vi ikke behandlet saken din.  Du trenger ikke å kontakte oss før du melder inn en skade. Du trenger ikke å melde saken din til oss før avreisetidspunktet har vært. Først da vet du hvor mye du får refundert fra flyselskapet, reisearrangører etc.

Har du meldt en reiseskade til oss og venter på svar?
Det kan ta lang tid før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din. Behandlingstiden for reiseforsikringsaker kan være opptil 5 uker.

 

Dersom du har dekningen avbestillingsforsikring, dekker den følgende:

Jbf dekker merutgifter i forbindelse med avbestilling av:

  • Reiser i Norden (Sverige, Danmark, Finland og Island) med avreisedato frem til 15 juni.
  • Reiser i Europa med avreisedato frem til 20. juli.
  • Reiser til resten av verden med avreisedato frem til 20. august.

Vi dekker ikke avbestilling av reiser i Norge.

Avbestilte du en tur før 12. mars 2020, dekker vi kun reiser til steder som stod på oversikten til (UD) og (FHI) på avbestillingstidspunktet. Reisen må være bestilt før 12. mars 2020.

Charterselskapene Ving, Tui og Apollo kansellerer alle sine reiser til og med 20. august. Du vil motta informasjon fra ditt charterselskap om refusjon på dine utlegg. Reiseforsikringen vil ikke dekke noe i disse sakene. 

  

Hva bør du gjøre?

  • Avvent og se om reisen kan gå som planlagt. Det kan være at situasjonen endrer seg slik at du kan gjennomføre reisen som planlagt.
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og reisearrangør/flyselskapet kansellerer/avlyser din reise, er de pliktig til å gi deg pengene tilbake. Får du tilbud om cashpoints, gavekort eller liknende, kan du bruke det på ny reise. Takker du nei til dette vil ikke reiseforsikringen dekke ditt tap.
  • Har du bestilt en overnatting som du ikke får benyttet på grunn av reiseråd, må du først sjekke hva du får refundert fra overnattingsstedet.
  • Først når du vet hva du sitter igjen med av utgifter, kan du melde saken til oss via Min side og legge ved dokumentasjonen.

 

Er det lenge til du skal reise?

  • Hvis du allerede nå vet at du ikke kommer til å reise uansett om det foreligger reiseråd eller ikke, og du kan få refundert store deler av reiseutgiftene ved å avbestille nå, kan det være fornuftig å avbestille reisen. 
  • Dersom det foreligger et reiseråd på avreisetidspunktet kan du melde tapet på reiseforsikringen. 
  • Det er også viktig å være klar over at om det ikke foreligger et reiseråd på tidspunktet for avreise, har du ikke krav på å få dette refundert og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.
  • Blir ditt tap større enn kr. 25.000,- ta kontakt med oss før du avbestiller. 

 

Slik melder du en skade

  1. Ta først kontakt med reisearrangører, flyselskap, hotell eller lignende for å undersøke hva du eventuelt får refundert fra dem. 
  2. Når du har mottatt en skriftlig dokumentasjon fra reisearrangør, flyselskap etc. som viser hvilke utgifter du sitter igjen med selv, kan du melde saken inn via Min Side.
  3. Du må legge ved dokumentasjon som viser ditt krav. Uten denne dokumentasjonen kan vi ikke behandle din sak. 

Det er kun utgifter som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell, leiebil og lignende som dekkes av avbestillingsforsikringen.

Hjemreise før tiden
Vi dekker rimelige og nødvendige merutgifter til tidligere hjemreise i tråd med UD sine reiseråd. Vi erstatter hjemreiser som skjedde fra og med 14. mars og frem til 29. mars 2020, og for deg som hadde en opprinnelig hjemreise billett på et senere tidspunkt.

Følg reiserådene
Selv om det snart kan bli mulig å reise til enkelte land igjen, gjelder fortsatt Utenriksdepartementet (UD) reiseråd. Vi anbefaler derfor sterkt at du ikke drar til utlandet så lenge reiserådene gjelder, ikke minst fordi reiseforsikringen din blir ugyldig hvis du likevel velger å dra.

 

Registrering for nordmenn i utlandet

Vi oppfordrer alle nordmenn som velger å bli i utlandet til å registrere sine kontaktopplysninger hos Utenriksdepartementet, slik at man kan motta oppdateringer fra myndighetene.

 

Nyttige lenker