(Sist oppdatert 24. juli kl. 15:00)

Vi har stor pågang på grunn av pandemien. Dette gjør dessverre at svartid på telefon og e-post og saksbehandlingstiden øker. Behandlingstiden for reiseforsikringssaker kan ta opptil 5 uker.  

Takk for at du er tålmodig og leser informasjonen vi har samlet her.

Utenriksdepartementet (UD) fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land til og med 20. august. Vi anbefaler alle våre kunder å følge reiserådene fra UD.

Se hvilke områder FHI regner som grønne og røde.

Reiser du til et land hvor reiserådet er opphevet (grønt land), dekker vi alle skader som vanlig, også de som har sammenheng med koronasituasjonen. Velger du å reise til et land som har reiseråd (rødt land), har du ikke en gyldig reiseforsikring under reisen. Vær oppmerksom på at reiseforsikringen ikke dekker fremskyndet hjemreise dersom du velger å avbryte ferien, om landet/regionen endres fra grønt til rødt mens du er der.

Slik melder du skade til oss 

  • Du kan melde saken til oss når avreisetidspunktet er passert. 
  • Du melder saken til oss først når du vet hva du får refundert fra flyselskap, reisearrangører, hotell, bilutleie osv.
  • Skal du melde en sak til oss, kan det gjøres enkelt på Min side. Du trenger ikke å kontakte oss før du melder inn en skade.
  • Her finner du informasjon om hvilken dokumentasjon du må legge ved. Uten denne dokumentasjonen får vi ikke behandlet saken din.

Det kan ta lang tid før vi får sett på saken din, men det betyr ikke at vi har glemt deg. Vi ber derfor om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi tid til å behandle flere saker – også din. 

Hva reiseforsikringen dekker

Dersom du har avbestillingsforsikring i reiseforsikringen din, dekker reiseforsikringen din følgende:
  • Merutgifter i forbindelse med avbestilling av reise til alle land eller områder hvor Utenriksdepartementet (UD)  fraråder å reise til (merket rødt) på avreisetidspunktet. Reisen må ha vært bestilt før 14. mars.
  • Merutgifter i forbindelse med avbestilling av reiser som ble bestilt etter 15. juli til et område uten reiseråd (merket grønt) på bestillingstidspunktet, men som igjen får reiseråd (merket rødt) på avreisetidspunktet.

Hva reiseforsikringen ikke dekker  

  • Husk at reiseforsikringen ikke gjelder i de landene som UD fraråder å reise til, selv om disse landene har opphevet forbudet om innreise.  
  • Vi dekker ikke avbestilling av reiser i Norge  
  • Regjeringen har varslet at dersom COVID-19 blusser opp igjen i Norge så kan det hende at steder i Norge blir stengt ned og ferierende nordmenn må avbryte ferien sin og reise hjem. Vi dekker ikke kostnader i forbindelse med dette. 
  • Avbestilte du en tur før 12. mars 2020, dekker vi kun reiser til steder som stod på oversikten til (UD) og (FHI) på avbestillingstidspunktet. Reisen må være bestilt før 12. mars 2020.  
  • Vi dekker ikke merutgifter til hotell hvis din transport (fly, tog, ferge) fra utlandet til Norge er kansellert eller flyplassene stenger som følge av koronapandemi.  
  • Blir reisen kansellert av charterselskapet eller flyselskapet, har du krav på refusjon fra dem. Reiseforsikringen vil ikke dekke noe i disse sakene.  

Hva bør du gjøre?  

  • Avvent og se om reisen kan gå som planlagt. Det kan være at situasjonen endrer seg slik at du kan gjennomføre reisen.  
  • Hvis reiserådet fortsatt gjelder på avreisetidspunktet og reisen er kansellert, er reisearrangør/flyselskapet pliktig til å gi deg pengene tilbake. Først når dette er avklart kan du eventuelt melde saken inn til oss.  
  • Har du bestilt en overnatting som du ikke får benyttet på grunn av reiseråd, må du først sjekke hva du får refundert fra overnattingsstedet.  
  • Først når du vet hva du sitter igjen med av ekstra utgifter, kan du melde saken til oss på  Min side og legge ved dokumentasjonen din.

Er det lenge til du skal reise?  

  • Hvis du allerede nå vet at du ikke kommer til å reise, uansett om det foreligger reiseråd eller ikke, og du kan få refundert store deler av reiseutgiftene ved å avbestille nå, kan det være fornuftig å avbestille reisen.  
  • Vær klar over at om det ikke foreligger et reiseråd på tidspunktet for avreise, har du ikke krav på å få dette refundert og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.
  • Blir ditt tap større enn 25 000 kr ved kansellering av reise, ta kontakt med oss før du avbestiller.

Nyttige lenker