– Heldigvis kan de fleste svindelforsøk stoppes ved å følge én hovedregel, sier Steingrim Soug, sikkerhetssjef i Eika:

– Bruk sunn fornuft. Et tilbud som virker for godt til å være sant, er gjerne det. Samtidig anbefaler vi at du bruker kredittkort. Om uhellet skulle være ute er det nemlig ikke dine penger som blir tappet, men banken sine.

Passer på kortet ditt døgnet rundt

Banken gjør også sitt for å holde deg trygg:

– Systemene våre overvåker og passer på kortet ditt 24/7 året rundt. Ved mistanke om svindel blir kortet stoppet for videre bruk. Vi kan også ta direkte kontakt med deg, for eksempel når vi oppdager transaksjoner som ikke virker logiske, sier Soug.

 

– Jeg brukte et kredittkort på et apotek på ferie i Kreta. Fire måneder senere ringte banken meg og spurte om jeg var i New York. De trodde ikke jeg var i utlandet, men så større transaksjoner på kortet. Bankkunde. 

 

Hva gjør du om du blir lurt?

Totalt blir flere hundre potensielle hendelser undersøkt og avverget hver måned. Allikevel er det aldri mulig å gardere seg helt mot oppfinnsomme svindlere. Hva gjør du om du blir lurt?

– Sier du fra fort nok, kan vi prøve å stoppe overføringen. Det nytter ikke å komme dagen etter, da er pengene over alle hauger, sier Soug.

Han legger til: Du må uansett kontakte oss, slik at vi kan varsle andre som er i risikosonen. Husk også at det er døgnåpen sperretjeneste for kredittkort. Sperretjenesten når du på telefon (+47) 915 03 850.

Sikkerhetssjefens 7 beste tips til deg som er på reisefot

  • Bruk kredittkort fremfor vanlig bankkort og beskytt PIN-koden når du betaler

  • Ikke gi fra deg kortinformasjon til ukjente

  • Vær obs på «hjelpsomme personer» når du tar ut kontanter i minibank

  • Ikke la kortet ligge i baren på nattklubber

  • Husk regionsperre og betal alltid i lokal valuta


  • Sjekk at beløpet som står på bankterminalen matcher det som står på kasseapparatet

  • Se opp for pågående selgere, butikker med billig elektronikk og falske varer