-
Jeg har AvtaleGiro. Hvorfor har ikke kontoen min blitt trukket?Når du oppretter AvtaleGiro, oppgir du en øvre beløpsgrense for hvor mye vi kan trekke. Er beløpsgrensen satt lavere enn fakturabeløpet, vil ikke fakturaen bli trukket.
Dersom det ikke er nok penger på kontoen den datoen beløpet trekkes, vil heller ikke fakturaen bli trukket.
Det vil bli forsøkt trukket fra din konto i 5 dager, men dersom det ikke er dekning på konto må fakturen betales manuelt. -
Hva skjer om jeg betaler for sent?Hvis du ikke betaler fakturaen innen forfallsdato, vil vi sende deg en purrefaktura per post med ny betalingsfrist. Du vil da få et purregebyr på kr. 70. Hvis du heller ikke betaler purrefakturaen innen forfallsdatoen, vil forsikringen(e) opphøre dagen etter forfallsdato på purrefakturaen. Du vil da motta inkassovarsel som vil gjelde fram til forsikringen(e) opphørte. Betales ikke inkassovarselet innen fristen, blir beløpet oversendt til inkassoselskapet Conecto.
Hvis du har et forsikringspliktig kjøretøy som blir uforsikret på grunn av manglende betaling, vil du motta et dagsgebyr for hver dag du er uforsikret. Det er Trafikkforsikringsforeningen som krever inn dagsbøtene på vegne av Staten. Les mer her.
-
Hvilke betalingsterminer kan jeg velge?
Du kan velge mellom årlig, halvårlig, kvartalsvis eller månedlig betalinger i året. Et termingebyr på 4% tilkommer ved fire terminer dersom du ikke har AvtaleGiro.
Ved månedlig betaling kreves det at du har AvtaleGiro og er Miljøkunde.
-
Kan jeg få betalingsutsettelse hos dere?Vi gir normalt ikke betalingsutsettelse hos oss. Hvis du ikke har anledning til å betale innen fristen utgår, vil du motta en ny faktura med et purregebyr på kr 70.
-
Jeg har gjort endringer. Hva vil skje?Dersom du har gjort en endring som gjør at prisen på forsikringen din øker, vil du få en tilleggsfaktura for dette. Både denne og den du eventuelt har fått tidligere, skal betales.
Har du foretatt en endring som medfører at prisen på forsikringen din blir redusert, vil du motta en kreditfaktura for dette. Vi sender ikke lenger ut erstatningsfakturaer som vi gjorde tidligere. Kreditbeløpet blir utbetalt på forfallsdatoen. Har du en ubetalt faktura som gjelder for samme periode, kan du alternativt velge å trekke fra kreditbeløpet på fakturaen når du betaler. -
Hvor kan jeg finne fakturaene jeg har fått fra dere?
Du kan finne oversikt over fakturaene dine på Min side.
Purringer vil du finne i innboksen din.
-
Hva gjør jeg dersom jeg ønsker AvtaleGiro eller e-Faktura?Du oppretter selv AvtaleGiro eller e-Faktura når du betaler faktura i nettbanken.
-
Hvorfor har jeg ikke mottatt varsel på mail vedrørende ny faktura?Fra 1.mai 2019 startet vi med å sende mail fra en ny mailadresse. Noen kunder opplever at mail fra oss havner i søppelposten. Vi anbefaler deg derfor å sjekke søppelposten, og eventuelt godkjenne vår avsenderadresse. Du kan også logge inn på Min side for å finne fakturaen der.
-
Hvilke betalingsmetoder kan Jbf tilby?Vi kan tilby AvtaleGiro, e-faktura eller faktura/giro. Faktura kan hentes elektronisk på Min side, eller sendes per post.
-
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
Etter at du har betalt en faktura til oss, vil det komme opp et forslag i nettbanken om du ønsker å opprette AvtaleGiro med Jbf. Alt du trenger å gjøre, er å godta forslaget, så vil neste faktura bli trukket med AvtaleGiro.
Slik gjør du det, steg for steg:
1. Velg BETALINGER og deretter «Betalingsavtaler».
2. Klikk på «Avtalegiro» som står med liten skrift over overskriften.
3. Klikk på de tre strekene som ligger til høyre og velg «Opprett ny».
4. Klikk på pilen til mottaker du ønsker å inngå avtale med, og fyll ut informasjon.
5. Velg «Opprett avtale».
6. Bekreft med BankID.Avtalegiroen blir aktiv innen 45 dager.
Dersom du ikke har en ubetalt faktura, kan du ta kontakt med banken din for hjelp til å opprette AvtaleGiro. Du kan benytte KID fra siste faktura fra forsikringsselskapet. De syv første tallene i KID inneholder ditt kundenummer hos forsikringsselskapet.
-
Hva er fordelen med AvtaleGiro?
- Det er ingen termingebyrer så lenge du har AvtaleGiro.
- Forsikringene dine betales alltid i tide, og du vil på den måten unngå purringer og gebyrer.
- Fakturaen betales automatisk på forfallsdato, så lenge det er dekning på konto og du ikke har satt en for lav beløpsgrense.
- Du vil få full oversikt og kontroll med kontoen din i nettbanken, på kontoutskriften eller i oversikten på Min side.
-
Hva er fordelen med eFaktura?
- Det er enkelt å betale faktura som kommer rett inn i nettbanken ferdig utfylt.
- Du trenger ikke å taste inn KID-nummer og annen betalingsinformasjon.
- Du får bedre kontroll. Du vil bli varslet i nettbanken din når ny faktura kommer.
- Du kan betale regningene dine når som helst, hvor som helst.
- Du sparer miljøet for papir.