Ofte stilte spørsmål om forsikring
-
Kan mine foreldre kontakte forsikringsselskapet på vegne av meg?Nei. Dersom du er over 18 år og myndig, må du selv kontakte oss om dine forsikringer.
-
Får jeg bistand i hjemmet?
Falck hjemmedlemskap er inkludert dersom du har utvidet innboforsikring hos oss. Da får du bistand med skadebegrensning, sikring og assistanse til hjemmet.
-
Får jeg leiebil ved skade?
Har du vært utsatt for skade som dekkes av forsikringen og du har utvidet dekning som inkluderer leiebil, kan du få leiebil via vår samarbeidspartner Avis
-
Kan jeg få veihjelp ved skade på bilen?
Veihjelp følger med når du har delkasko- eller kaskoforsikring på bil, motorsykkel, bobil, veterankjøretøy (bil eller motorsykkel).
-
Hva er bonus?
Skadefri kjøring skal lønne seg. Hos oss får du bonus på bil, bobil og motorsykkel.
-
Hvordan beregnes bonus?
-
Hva er rettshjelpsforsikring?
Rettshjelpsforsikring er inkludert i forsikringer for hus, innbo, hytte, bil, båt og reise.
-
Hva er forsikringsskjønn?Et forsikringsskjønn er når begge parter i et forsikringsoppgjør ønsker en uavhengig verdivurdering for å kunne gjennomføre et skadeoppgjør.
-
Hva er Grønt Kort?
Grønt Kort er et bevis som du tar med deg når du skal ha med bilen til utlandet. Grønt Kort vil lette situasjonen ved en ulykke dersom du må bevise at du har gyldig ansvarsforsikring på bilen. Grønt Kort laster du enkelt ned fra Min side.
-
Hvor kan jeg hente Grønt Kort?
Du kan hente Grønt Kort direkte fra Min side forsikring.
Logg inn og gå til oversikten over «Mine forsikringer». Her kan du finne Grønt Kort under bil-/bobilforsikringen din.
Grønt Kort vil lette situasjonen i forbindelse med biluhell og ulykker dersom du må dokumentere at du har gyldig forsikring på bilen. -
Hvem kan bli forsikringskunde i Jbf?Forsikringene våre er kun for deg som tilhører jernbanefamilien. Banken er åpen for alle.
-
Hvem kan bli bankkunde i Jbf?
Du trenger ikke ha noen relasjon til jernbanen for å være bankkunde i Jbf. Banken er åpen for alle.
-
Hva betyr det å være miljøkunde?Alle som er miljøkunder i forsikring mottar elektronisk kommunikasjon fra oss.
Ved å bli miljøkunde på Min side forsikring vil du ikke motta papirer som faktura og forsikringsvilkår fra oss i posten, men få de oversiktlig presentert og lagret på Min side. -
Når får jeg raskest svar på telefonen hos kundeservice?
Vi har generelt stor trafikk på mandager og i lunsjtider. Ønsker du raskest mulig svar på telefon anbefaler vi at du ringer utenfor disse tidspunktene.
Husk at du også kan kontakte oss via mail.
-
Hva bør ikke sendes elektronisk?
Send ikke fødsels- og personnummer på e-post og sosiale medier. Send heller ikke sensitiv informasjon om din eller andres økonomi og helse elektronisk. Dersom det er behov for å oppgi slik informasjon, bør du kontakte oss på telefon. Dokumenter som inneholder sensitiv informasjon bør sendes i posten.
-
Hva er hovedforfall?Hovedforfall er dagen din forsikringsavtale fornyes. En forsikringsavtale tegnes for et år av gangen, men kan avsluttes eller endres midt i perioden etter behov. Du finner dato for hovedforfallet ditt i forsikringsbeviset og på Min side. Se gjennom forsikringsbeviset ved hvert hovedforfall for å være sikker på at alle opplysningene stemmer. Husk at du selv er ansvarlig for at alle opplysningene er korrekte.
-
Hva er kilometerstand?Kilometerstand er hvor mange kilometer bilen din har kjørt totalt. Du kan lese av kilometerstanden i bilens dashbord.
Kjøp av bil ligger på toppen av klagesaker hos Forbrukerrådet hvert eneste år. I noen av tilfellene har selger skrudd tilbake kilometertelleren uten å informere kjøper om dette. Nå kan du sjekke kilometerstandhistorikken på en bil du har lyst til å kjøpe på vegvesen.no
Kjørelengde er noe annet: Når du tegner forsikring på bilen oppgir du også hvor langt du tror du kommer til å kjøre i løpet av ett år. Du oppgir da antatt kjørelengde.
-
Hva er kjørelengde?Når du tegner forsikring på bilen må du oppgi hvor langt du antar at du kommer til å kjøre i løpet av et år. Det er dette vi kaller årlig kjørelengde. Kjørelengden beregnes mellom hovedforfallet som er en gang i året. Jo mer du kjører, jo høyere er risikoen, desto høyere blir årspremien. Du kan velge å ha en årlig kjørelengde på 4.000 km (kun bobil og veteranbiler), 8.000 km, 12.000 km, 16.000 km, 20.000 km eller fri. Du må selv påse at du ikke overskrider avtalt kjørelengde fram til hovedforfallet ditt. Din gjeldende kjørelengde som gjelder innenfor hovedforfallet, finner du i forsikringsbeviset og på Min side. Dersom du oppdager at du har kjørt for langt, eller ser at du kommer til å kjøre lenger enn antatt, kan du forlenge kjørelengden din på Min side.
-
Hvilke endringer kan jeg selv gjøre på bilforsikringen på Min side?Endringer man kan gjøre på selve forsikringen, er:
- Endre årlig kjørelengde
- Endre egenandel
- Endre dekningsgrad (eks. endre fra kasko til delkasko, legge til eller fjerne tilleggsdekninger)
- Legge til eller fjerne tillegg for fører under 25 år.
- Vi har også et «annet-felt» der man kan be om andre endringer.
Dersom man skal si opp en bilforsikring, vil det gjøres automatisk straks salgsmeldingen (evt. vrakmeldingen) på kjøretøyet er levert inn. Dette gjelder for alle kjøretøy som er registreringspliktige.
Ellers kan man skrive ut både Falck-bevis (benyttes ved veihjelp/redning) samt Grønt kort (bør medbringes når man ferierer i utlandet med bilen).