Når vi behandler personopplysninger om deg har du en generell rett til informasjon om behandlingen, innsyn i opplysningene vi behandler, rett til å få endret eller komplementert feilaktige eller ufullstendige opplysninger.
I noen få tilfeller innhenter vi samtykker til bruk av personopplysninger, f.eks. ved utsendelse av tilpasset elektronisk markedsføring som omfatter forsikringsprodukter, og da har du rett til å trekke samtykket tilbake.
I det følgende gis mer informasjon om de rettigheter du har når Jbf bank behandler dine personopplysninger
6.1 Rett til innsyn og informasjon
Du har rett til å kreve innsyn i dine personopplysninger ved å sende oss en skriftlig forespørsel.
Innsynsretten gjelder informasjon som du selv har gitt oss, informasjon om deg som vi har hentet fra tredjeparter og begrunnelser for avgjørelser i saker du har hatt til behandling. Du har også rett til å få informasjon om formålet med behandlingen, hvilke kategorier personopplysninger som er registrert, hvem som har mottatt eller fått utlevert opplysningene, og hvor lenge det forventes at opplysningene vil bli lagret.
Interne vurderinger og lignende interne data som opprettes på bakgrunn av informasjon du har gitt til oss, faller utenfor innsynsretten.
Retten til innsyn og informasjon gjelder ikke for opplysninger som det er påkrevd å hemmeligholde av hensyn til forebygging, etterforskning, avsløring og rettslig forfølgning av straffbare handlinger. Retten omfatter heller ikke opplysninger som det må anses utilrådelig at du får kjennskap til av hensyn til din egen helse eller forholdet til personer som står deg nær, eller for opplysninger som i lov eller i medhold av lov er underlagt taushetsplikt.
En innsynsbegjæring må sendes oss skriftlig for å kunne behandles. Bruk gjerne Datatilsynets mal for innsynsbegjæring:
https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/rett-til-innsyn/
Sammen med begjæringen må du legge ved en kopi av gyldig legitimasjon (norsk førerkort, pass eller bankkort med bilde). Dersom du ber om innsyn på vegne av tredjeperson må du legge ved fullmakt og bekreftet kopi av legitimasjonen til fullmaktsgiver.
Jbf bank besvarer begjæringer om innsyn innen 30 dager fra mottakelse av skriftlig henvendelse.
6.2 Retten til dataportabilitet
Dersom du har rett til innsyn, kan du be om å motta disse personopplysningene i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinleselig format.
Dersom det er teknisk mulig, kan du også kreve at Jbf bank overfører personopplysningene direkte til en annet finansforetak. Det arbeides med løsninger for å få til dette, og er dessverre ikke mulig per dags dato (februar 2020).
6.3 Rett til korrigering og komplettering
Du har rett til å kreve opplysningene om deg selv korrigert/ rettet dersom du sender oss en skriftlig henvendelse og kan påvise at disse er uriktige. Du har også rett til å få ufullstendige personopplysninger komplementert.
Adresser vaskes jevnlig mot folkeregisteret, og det er mulig å legge til nytt telefonnummer i nettbanken. For andre endringer kan du ta kontakt med en kunderådgiver.
6.4 Rett til sletting
Jbf bank har interne rutiner for å sørge for sletting av personopplysninger i hht. lovverket.
Du kan også kreve sletting av overflødige personopplysninger eller sletting av personopplysning som er gitt på bakgrunn av et samtykke, med mindre det foreligger et annet lovgrunnlag for å fortsette behandlingen.
Opplysninger slettes ikke dersom behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale eller rettslig forpliktelse som Jbf bank er underlagt. Opplysninger slettes heller ikke dersom behandlingen er nødvendig for å gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Jbf bank plikter å underrette enhver som har fått utlevert personopplysninger om korrigering, sletting, eller begrensnings av behandlingen, med mindre dette er umulig eller krever en uforholdsmessig stor innsats. Du har rett til å få opplyst hvem som er underrettet, dersom du ber om det.
I praksis slettes personopplysningene automatisk fra filoverføringer eller databaser.
I noen tilfeller anonymiseres data, i stedet for å bli slettet, slik at det ikke vil være mulig å identifisere deg som person.
6.5 Rett til å trekke tilbake samtykket
Du kan til enhver tid trekke tilbake samtykker som gir Jbf bank rett til å behandle dine personopplysninger. Dette gjelder typisk samtykke til å motta elektronisk dokumentasjon fra oss («Miljøkunde»), samtykke til elektronisk markedsføring og tilpasset markedsføring.
Du kan også reservere deg fra å være oppført i vårt felles kunderegister.
En beslutning om å trekke tilbake samtykke eller en reservasjon påvirker ikke lovligheten av den behandling som er utført før samtykket trekkes tilbake.
Tilbakekall av et samtykke har heller ikke virkning for opplysninger som kan behandles i medhold av et annet behandlingsgrunnlag, f.eks. for å oppfylle avtaler om bank- og finansieringstjenester.
6.6 Rett til begrenset behandling
Du kan kreve at behandlingen begrenses i en periode dersom du bestrider riktigheten av personopplysningene eller behandlingens lovlighet.
Du kan også kreve at behandlingen begrenses, i stedet for at de slettes, dersom du trenger opplysningene for å ivareta et rettskrav.
6.7 Retten til å protestere mot behandlingen
Du har rett til å protestere mot behandlingen av personopplysninger. Retten gjelder behandlingen som foretas på grunnlag av samtykke, eller er basert på en interesseavveining, herunder ved profilering basert på slikt grunnlag.
6.8 Retten til å klage på behandlingen
Jbf ønsker å finne gode løsninger for å etterleve personopplysningsloven, og selskapets personvernombud tar gjerne imot henvendelser dersom du mener at dine personopplysninger behandles i strid med gjeldende regelverk. E-post til personvernombudet: personvern@jbf.no
Dersom du mener at ditt personvern eller rettigheter etter personopplysningsloven er blitt krenket, kan du sende skriftlig klage til Datatilsynet, Postboks 8177 Dep., 0152 Oslo. Datatilsynets vedtak kan påklages videre til Personvernnemda.