Hopp til innholdet
Ung kvinne sitter ved et bord foran en bærbar datamaskin og ser gjennom fakturaer med en konsentrert blikk.
Betaler du fakturaen til forfall får du alltid god kontroll på kredittkortet.
Kredittkort

Kort forklart om kredittkortfaktura

Kredittkortet gir deg både fleksibilitet og trygghet i hverdagen og egner seg godt når du skal på reise eller handler på nett. Husk at det er best å betale kredittkortfakturaen til forfall, da unngår du ekstra omkostninger og beholder kontrollen over forbruket ditt. Her har vi samlet det viktigste du bør vite når det gjelder fakturering.

Enklere hverdag med eFaktura

Med eFaktura mottar du regningen direkte i mobil- og nettbanken og slipper papirfaktura i posten. På denne måten får du bedre oversikt over utgiftene dine. eFakturaen aktiverer du enkelt i mobil- og nettbanken.

Behøver du betalingsutsettelse?

Noen ganger kan man ha behov for å utsette betalingen av kredittkortregningen. Ønsker du å utsette betalingen med en måned eller to kan du velge å nedbetale kredittkortfakturaen over tid. Har du mulighet å betale minstebeløpet som kreves inn, anbefaler vi deg å gjøre dette konsekvent for å unngå unødvendige purringer og ekstra omkostninger.

Opplever du større økonomiske utfordringer, bør du vurdere å refinansiere din kortsiktige gjeld. Ta en prat med oss så finner vi en løsning som passer deg og din økonomi.

 

Når kommer kredittkortfakturaen?

Har du valgt forfallsdato den 5. i hver måned vil du motta regningen ca. den 20. måneden før. 

F. eks regningen med forfall den 5. februar vil sendes til deg ca. 14 dager i forveien, dvs. 20 januar. Denne regningen vil inneholde alle kjøp du har gjort i perioden 20. desember (dagen du mottok den forrige regningen på kredittkortet) til 20. januar.

I praksis betyr dette at du faktureres for kjøp gjennomført fra den 20. i inneværende måned til den 20. neste måned, samt at du får ca. 14 dager å betale regningen på. Selve regningen må du betale den 5. hver måned.
Har du valgt forfallsdato den 15. i hver måned vil du motta regningen siste dagen i foregående måned.

F. eks regningen med forfall den 15. februar vil sendes til deg ca. 14 dager i forveien, dvs. 30. / 31. januar. Denne regningen vil inneholde alle kjøp du har gjort i perioden 1. januar til 31. januar. 

I praksis betyr dette at du faktureres for kjøp gjennomført i løpet av en hel måned (1. – 31. januar), samt at du får ca. 14 dager å betale regningen på. Selve regningen må du betale den 15. hver måned.
Har du valgt forfallsdato den 25. i hver måned vil du motta regningen ca. 14 dager i forveien, altså ca. den 10. i inneværende måned.

F. eks regningen med forfall den 25. februar vil sendes til deg ca. 14 dager i forveien, ca. den 10. februar. Denne regningen vil inneholde alle kjøp du har gjort i perioden 10. januar – 10. februar.

I praksis betyr dette at du faktureres for kjøp gjennomført i løpet av 30 dager (10. 01 – 10.02), samt at du får ca. 14 dager å betale regningen på. Selve regningen må du betale den 25. hver måned.
e-faktura

Nyttig å vite om papirfaktura
  • Har du ikke valgt å motta eFaktura, vil du få den første fakturaen per post.
  • Du må selv betale denne i mobil- eller nettbanken.
  • Husk at du kan når som helst betale litt ekstra. Bruk samme KID og kontonummer som på siste tilsendt faktura.

Viktige ord og uttrykk om fakturering

Alt du handler av varer og tjenester i butikk og på nett regnes som varekjøp. Kontantuttak i minibank og overføring fra kredittkortet til egen konto er tjenestene som faller utenfor denne kategorien. 

Bruker du kredittkortet vil du  motta en månedlig faktura på beløpet du har handlet for. På fakturaen vil du finne minstebeløpet du må innbetale og totalt beløpet du har brukt. Minstebeløpet er summen banken krever at du betaler innen forfall, hos oss utgjør denne 3 % av benyttet kreditt eller minimum kr 250. Utover det er det du selv som bestemmer hvor mye du ønsker å betale. Betaler du tilbake alt du har brukt innen forfallsdato, unngår du rentekostnader.

Benyttet kreditt er beløpet du har handlet for / har brukt på kredittkortet. Disponibel kreditt er det gjenværende beløpet du kan fortsatt bruke på kortet til kredittgrensen er nådd.

F. eks. har du kredittgrense på kr 30 000 og kjøper en elsykkel for kr 20 000, vil du få benyttet kreditt på kr 20 000 og disponibel kreditt på kr 10 000.

Nominell rente er renten hvor ekstraomkostninger som f. eks. diverse gebyrer og rentes rente ikke er medregnet. Den nominelle renten er rentesatsen som fungerer som et slags fundament for beregningen av den effektive renten som avgjør hvor mye du faktisk betaler.

Effektiv rente er renten du faktisk betaler dvs. nominell rente inkludert gebyrer og rentes rente. Den effektive renten er alltid høyere enn den nominelle rentesatsen.

Dette er det utestående beløpet du må betale renter på. Du får rentebærende saldo dersom du ikke betaler inn alt du har brukt på kredittkortet innen 45 dager (innen forfall). La oss si at du kjøper en elsykkel for kr 20 000, ved forfall betaler du tilbake bare kr 5 000. De resterende kr 15 000 må du betale renter på, dermed blir dette din rentebærende saldo til neste forfall.

Når du bruker kredittkortet til å kjøpe varer eller tjenester, får du en rentefri periode på opptil 45 dager der du kan låne penger rentefritt. Hvis du ikke betaler tilbake det utestående beløpet innen disse 45 dagene, vil det påløpe renter. Den rentefrie perioden kalles for rentefri betalingsutsettelse, og den beskriver hvor lenge du kan låne et beløp på kredittkortet uten å betale renter for det. 

Bruker du mer penger enn det kredittgrensen tillater, vil du bli belastet med et overtrekksgebyr. Vanligvis kan du ikke foreta kjøp utover det tilgjengelige beløpet på kortet, men overtrekk kan oppstå hvis du har nådd kredittgrensen, og påløpte gebyrer samt renter belastes i etterkant. Et annet tilfelle er når brukersteder ikke er i direkte kontakt med oss slik at de kan sjekke disponibel saldo på kortet ditt før et kjøp blir utført. I slike tilfeller kan de trekke kredittkortet for mer enn det som er disponibelt.

Ofte stilte spørsmål om fakturering

Ja, du kan velge mellom forfall den 5., 15., og 25. når du søker om kortet. Ønsker du å endre forfall på et senere tidspunkt kan du sende en e-post til kundesenter@eika.no.

Ja, du kan gjøre ekstra innbetalinger på kredittkortet etter eget ønske og behov. Du bruker samme KID-nummer og kontonummer som vanlig. KID- og kontonummer forandres ikke, og kan benyttes ved alle innbetalinger. Kontonummeret er alltid 7050.06.62172, KID-nummeret ditt er personlig og du finner det på en tidligere faktura fra oss eller under "Kortinformasjon" i mobil- og nettbanken.

Nei, vi tilbyr ikke AvtaleGiro på nåværende tidspunkt.

Grunnen til dette er at vi ønsker å gjøre deg som kunde oppmerksom på hva du handler og hvor mye du handler for. Det er viktig at du kontrollerer den månedlige regningen og sjekker at alle transaksjoner som er fakturert stemmer med det du har kjøpt. Oppdager du ukjente bevegelser på kortet må du varsle oss så snart som mulig for å begrense mulighetene for svindel og videre misbruk. 

Med AvtaleGiro betaler du regningene automatisk og behøver ikke sjekke fakturaen på forhånd. Da kan du enkelt overse små beløp som trekkes urettmessig fra kortet og i verstefall miste reklamasjonsretten, dersom du oppdager kortsvindelen for sent i forhold til fristene din reklamasjonsrett baserer seg på.

 

Man leser avisen mens han nyter en kopp kaffe på en café og har laptopen åpen.

Trenger du kredittkort for jobbutlegg?

Da bør du vurdere Eika Ansatt. Kortet er ideelt for deg som reiser mye og har flere jobbrelaterte utgifter fra en eller flere arbeidsgivere. Med Eika Ansatt kan du enkelt holde jobb- og privatøkonomien adskilt, noe som gir deg bedre oversikt og kontroll.