Hopp til innholdet
Kvinne holder en åpen bok foran ansiktet sitt, skjuler delvis sin identitet, mot en flassende vegg.
Det har aldri vært enklere å stjele noens identitet.
Kredittkort

Ekstra trygghet i den digitale verden

Stort sett er det trygt å handle på nett, men hva gjør du dersom du blir utsatt for ID-tyveri? Finn ut mer om fordelene med ID-tyveriforsikring.

Identitetstyveri kan være krevende å forholde seg til, derfor er det godt å vite at ID-tyveriforsikring følger automatisk med i kredittkortet ditt, så lenge du bruker det.

La oss se på hvordan kredittkortet ditt kan være et trygt og nyttig verktøy i din digitale hverdag.

Hva er identitetstyveri?

Identitetstyveri oppstår når noen urettmessig får tilgang til dine personlige data og bruker denne informasjonen til å begå svindel, f. eks søker om kredittkort eller lån i ditt navn.

Forsikring mot identitetstyveri er inkludert i alle våre Eika Kredittkort (gjelder ikke Eika Ansatt og Eika Bedrift). Skulle du derfor være så uheldig å oppleve at noen misbruker din identitet til å kjøpe varer og tjenester, har du rett til juridisk bistand på inntil 50 000 kroner. Forutsetningen er at kortet har vært i bruk de siste 45 dagene eller har utestående saldo.

Hvordan forebygge identitetstyveri?

Du kan komme langt med noen små grep og redusere betydelig risikoen for ID-tyveri. Her har vi samlet noen tips:

  • Vær forsiktig med personlig informasjon, del aldri sensitiv informasjon som passord eller dine PIN-koder eller BankID.
  • Sikre PC-en og telefonen din med oppdatert antivirusprogramvare og bruk av sterke, unike passord for forskjellige enheter og kontoer.
  • Sjekk regelmessig dine kontoutskrifter og ta kontakt med oss umiddelbart dersom du oppdager transaksjoner du ikke kjenner til.
  • Be naboen eller noen andre hente posten din mens du er på ferie.
  • Ikke kast dokumenter, bankutskrifter eller kort som inneholder ditt personnummer rett i søpla. Makuler disse ved å klippe over sensitive opplysninger, chip og magnetstripe. 

Ved mistanke om identitetstyveri, må du handle raskt:

  1. Kontakt oss, ditt forsikringsselskap og andre bankforbindelser så fort som mulig.
  2. Send en politianmeldelse.
  3. Sett opp kredittsperre ved å ta direkte kontakt med kredittselskapene eller ta en prat med oss, så hjelper vi deg med dette.

Flere tips og gode råd finner du på Datatilsynets nettsider. Husk at vi er her for deg uansett hva som hender!