Når du kjøper en ny personforsikring, må du fylle ut en helseerklæring før forsikringen kan startes. Vi starter forsikringen når vi har mottatt utfylt helseerklæring, slik at du har forsikring mens vi behandler helseerklæringen din. Denne forsikringen er bare midlertidig og kan endres etter at erklæringen er ferdigbehandlet. Du kan få avslag eller reservasjon for visse sykdommer og skader på den endelige forsikringen, basert på det som er oppgitt i helseerklæringen. For personforsikring kan du også få tillegg i prisen.
Så når kan du egentlig si opp den nåværende forsikringen din?
Det kommer an på hvilket foretak du har forsikringen i. Noen av forsikringsforetakene, inkludert JBF, har inngått en avtale om gjenopptak av forsikringsavtale. Skulle du få avslag, reservasjon eller pristillegg hos oss, kan du be om å få gjenoppta forsikringen du hadde i det andre foretaket, uten at du må sende inn ny helseerklæring. Fristen for å be om gjenopptak er 6 måneder fra avslutningsdato. Se hvilke foretak som er med her.
Oppsigelse til foretak som er med i avtalen
Du kan sende oppsigelse til foretaket så fort du har fått den midlertidige forsikringen, altså før helseerklæringen er ferdigbehandlet.
Du kan bli bedt om dokumentasjon på at du har hatt en midlertidig forsikring hos oss. Du finner forsikringsbeviset på Min side i Innboks.
Oppsigelse til forsikringsforetak som ikke er med i avtalen
Foretak som ikke er med i avtalen vil ikke nødvendigvis gi deg muligheten til å gjenoppta forsikringen hos dem hvis du får avslag, reservasjon eller pristillegg fra oss. Du bør derfor avklare dette med foretaket ditt. Dersom foretaket ikke vil tilby deg gjenopptak, bør du vente med å si opp forsikringen til vi er ferdige med helsevurderingen, og du har fått den endelige forsikringen fra oss.