Hopp til innholdet

Faktura og betaling av forsikring

Avtalegiro, eFaktura og hvordan du endrer antall terminer i året. Her er svarene på alt du lurer på om betaling av forsikring.

Min side gir full oversikt

På Min side finner du alt du trenger – fra tidligere fakturaer og utestående beløp, til forsikringsbevis, KID-nummer og betalingsstatus.

Betaling og faktura

Du finner utestående beløp på Min side under faktura.
Du kan enkelt unngå fakturagebyr ved å opprette AvtaleGiro eller eFaktura for å betale forsikringene dine.
Du vil motta første faktura ca. etter at du har bestilt en forsikring. Dersom du ikke har godkjent digitale betalingsløsninger, vil faktura bli sendt i posten med fakturagebyr.
Har du betalt for mye, sendes dette tilbake til kontoen du betalte fakturen fra. Merk at det kan ta noen dager før du har pengene tilbake på konto. På Min side vil du se om vi har sendt penger tilbake.
Gjør du endringer på forsikringene dine som fører til prisendring, får du ikke ny faktura, men en tilleggsfaktura eller kredittfaktura. På fakturasiden på Min side vil du alltid se totalt skyldig beløp, og du vil se om penger er sendt tilbake til deg.
Du har alltid full oversikt over utestående beløp, betalte og ubetalte fakturaer inne på Min side under faktura.
Vi kan tilby AvtaleGiro, eFaktura eller vanlig faktura.
Vi gir normalt ikke betalingsutsettelse i JBF Forsikring. Har du ikke anledning til å betale innen fristen utgår, vil du motta en ny faktura med purregebyr på 35 kr.

Ja, det kan du.  Du kan også velge å betale 2, 3 eller 4 ganger i året.

Et termingebyr på 4 % kommer i tillegg ved kvartalsvis betaling dersom du ikke har AvtaleGiro. Ved månedlig betaling kreves det at du har AvtaleGiro og er digitalkunde.

Ønsker du å endre antall betalingsterminer gjør du dette på Min side. Gå til Faktura og velg "Endre betalingstermin".

Vi sender faktura 30 dager før forfallsdatoen dersom du har eFaktura.

Har du AvtaleGiro vil du se fakturaen 10 dager før forfallsdato i nett- eller mobilbanken din.

eFaktura

I hovedsak skal alle fakturaer du får fra oss betales. Har du gjort en endring på forsikringene dine, bør du sjekke om beløpet i eFakturaene stemmer overens med beløpet som skal betales på Min side.

Når du gjør endringer på forsikringene dine, kan også beløpet du skal betale endres, og du kan motta flere fakturaer. eFakturaer som allerede er sendt til nettbanken din har vi ikke mulighet til å endre eller trekke tilbake. Du må selv justere eller slette eFakturaene dine. På Min side vil du alltid se totalt skyldig beløp, og du ser hvilke fakturaer som skal betales og med hvilket beløp. 

Med AvtaleGiro vil riktig beløp alltid betales på forfallsdato. Du oppretter AvtaleGiro enkelt på Min side.

"eFaktura ja takk til alle" og "alltid eFaktura" er en avtale som tilbys av alle banker. Aktiverer du dette, får du også eFaktura fra oss på forsikringene dine. Du vil da få neste faktura i nettbanken din. Har du Vipps, vil den også sendes dit.
eFaktura er en elektronisk faktura som kommer ferdigutfylt i nettbanken. For å betale eFakturaen må du godkjenne betalingen i nettbanken eller i Vipps.

AvtaleGiro

AvtaleGiro er en avtale mellom deg og banken din. Når du har opprettet AvtaleGiro, gir du banken fullmakt til å betale regningen din uten at du trenger å godkjenne hver betaling selv. Dermed trekkes regningene automatisk på forfallsdato. Du kan selv velge hvilken konto du vil at AvtaleGiroen skal trekkes fra.

Du oppretter AvtaleGiro selv når du betaler en faktura fra oss i nettbanken din, eller ved å bruke lenken på Min side, under Faktura. Når du oppretter AvtaleGiro oppgir du også en øvre grense for hvor stort trekket kan være. Vi anbefaler å sette beløpsgrensen høyere, slik at kan gjøre endringer på forsikringene dine uten å måtte justere beløpsgrensen. 

Ja, i prinsippet kan hvem som helst opprette AvtaleGiro for dine betalinger til oss. På Min side finner du et KID-nummer du kan gi til personen som skal opprette avtalen.
Nei, det er dessverre ikke mulig å velge trekkdato selv.

Når du oppretter AvtaleGiro, oppgir du en øvre beløpsgrense for hvor mye vi kan trekke. Er beløpsgrensen satt lavere enn fakturabeløpet, vil ikke fakturaen bli trukket. Du vil motta varsel på e-post og SMS dersom du ikke har blitt trukket.

Vi anbefaler å sette beløpsgrensen høyere, slik at du kan gjøre endringer på forsikringene dine uten å måtte justere beløpsgrensen.